Verliefd op een Fiat

Verliefd op een Fiat

Een oldtimer hebben, eraan sleutelen en er mee rijden, is voor veel mensen een droom. Oldtimer Vrienden Wijchen en Ton Cornelissen uit Nijmegen maken die droom waar. De een is verknocht aan zijn Peugeot 202 uit 1949, de ander aan zijn Triumph Herald uit 1968 of aan haar Fiat 500 uit 1971. Ton heeft een speciale Triumph 2500 PI uit 1970 nagebouwd en rijdt er rally’s mee. “Als ik de motor hoor, denk ik: ‘wow, wat een geluid’. Dat geeft een kick.”

Tekst Francien van Zetten • Foto’s Marcel Krijgsman

Een oldtimer is een auto van veertig jaar of ouder, die je met de nodige technische kennis nog zelf in- en uit elkaar kunt schroeven. Alles werkt mechanisch, dus geen gedoe met computergestuurde motoren en chips. Toch is lang niet elke oldtimerliefhebber een sleutelaar. Soms word je gewoon verliefd op een model, zoals Jos van de Camp (59) op zijn groene Fiat Topolino uit 1949. “Het is een schattig wagentje. Een icoon van Italië en de voorloper van de Fiat 500 en de Corina.”

Al pratend met vijf leden van de Oldtimer Vrienden Club uit Wijchen blijkt dat elke oldtimer zijn eigen verhaal heeft. De auto’s hebben ‘levenservaring’. Jos heeft zijn eigen bedrijf en plaatst kunststofkozijnen. Hij kocht zijn charmante Fiat Topolino van hobby-restaurateur Jo Rutten met wie hij bevriend is. “Als we een rit hebben met de club, haal ik Jo vaak op, hij is ruim tachtig. Dan rijden we samen, daar genieten we van.”

Vriendschappen
Ton Cornelissen (63) uit Nijmegen rijdt rally’s voor historische wagens met zijn TR (Triumph) 6. Hij heeft liefhebbers om zich heen verzameld, die hem met raad en daad terzijde staan. Op een industrieterrein in Nijmegen heeft hij een garage. “Hier komen we elke dinsdagavond bij elkaar om te bedenken hoe de auto beter kan rijden, te sleutelen en veel plezier te maken. Je ontmoet mensen met dezelfde passie. Zo ontstaan vriendschappen, dat is het leuke van zo’n hobby.”

In zijn jonge jaren was Ton motorcrosser. Later stapte hij als navigator in een rallyauto. Zijn eerste Engelse raceauto was een TR 6, die kocht hij in 1990. Samen met een vriend restaureerde hij de wagen. “We gingen er rally’s mee rijden, zo is het virus overgeslagen.” De TR 6 2.5 PI (injectie) waarin hij nu rijdt, kocht hij eigenlijk als donorauto voor de motor en de versnellingsbak. Al bladerend in een Fordboek las Ton over de Worldcup voor historische auto’s in 1970 van Londen naar Mexico. “Een monsterrally van 30.000 kilometer, die werd gewonnen door een Ford Escort met op de tweede plaats een Triumph 2.5 PI. Een geweldige prestatie, dat triggerde me.”

Daarop ontstond het idee om zelf die worldcupauto na te bouwen. En zo geschiedde, met hulp van veel vrienden. “Nu rijden we rally’s in een unieke auto met de namen van de rijders van toen erop én onze eigen namen”, vertelt Ton. “Je bedenkt iets en maakt het. Het geeft een kick als het werkt en de auto weer beter presteert. Net als wanneer ik de motor hoor, dan denk ik: wow, wat een geluid!”

 

Elkaar helpen
Kees Reijers (69) is oprichter en voorzitter van de Oldtimer Vrienden Wijchen (OVW), die sinds 2015 bestaat. “We hebben hart voor elkaar, ook als er iets aan de knikker is. Of bijvoorbeeld als er iets met een auto is. Dan help je met advies of met sleutelen.” Zo heeft hij onlangs samen met enkele leden de dynamo van de Fiat 500 van Corinne Janssen gerepareerd. “Geen ingewikkelde klus, maar de motor moest er wel uit. Dat is leuk om te doen, vooral als je haar blije gezicht ziet als de Fiat het weer doet.”

Fiat Spider
De voorzitter van de club komt uit Wijchen en heeft een Fiat Spider 2000 ie uit 1981. Hij heeft de wagen in twee jaar zelf gerestaureerd. “Mijn moeder was gek van dit type auto.” Wim van Wees heeft een Triumph Herald en reageert lachend: “Míjn moeder was helemaal gek van de Herald.” De twee mannen kwamen elkaar tegen bij een benzinepomp. Kees stond er met zijn Fiat. Wim complimenteerde hem met zijn mooie auto. “Maar, zei hij, die achterlichten zijn geen gezicht”, vertelt Wim, “en daar was ik juist trots op, die had ik zelf gemaakt. De originele lampen kostten vijf à zeshonderd dollar per stuk. Dat vond ik te duur. Via internet kon ik vorig jaar voor een mooie prijs de originele lampen kopen. Kees ook weer blij, ha, ha.”

Oldtimer Vrienden Wijchen (OVW) telt zo’n tachtig leden. “In de omgeving van Nijmegen kun je geweldige ritten rijden. Dat doen we zo’n zes keer per jaar”, zegt Kees. ‘Eén keer per jaar gaan we drie dagen weg met de club. De OVW’ers zijn geen kilometervreters. Ze rijden tus-sen de 80 en 100 kilometer per rit en zorgen altijd voor een gezellige stop. Vaste prik is de rit met ouderen in de zomer. “Gewoon om die mensen een mooie dag te bezorgen.” De Oude Voertuigendag in de kasteeltuin in Wijchen, dit jaar op 11 september gehouden, is ook een activiteit van Oldtimer Vrienden Wijchen. “Dat evenement hebben we in 2019 overgenomen van organisator Piet van de Dikkenberg”, vertelt de voorzitter, “we vonden het jammer als het zou verdwijnen. Op zo’n dag maken veel mensen en kinderen kennis met oldtimers.”

Wedgwood Blue
Wim van Wees (71) woont ‘op Alverna’ en heeft naast zijn Triumph Herald 1250 ook een TR 4 in Wedgwood Blue, een originele lichtblauwe kleur en een MD Midget. Zijn eerste auto was een Opel Kadett A. “Die was aan alle kanten rot. Ik heb hem helemaal opgeknapt en overgespoten.” Als jochie van vijftien begon hij in 1966 als leerling in de carrosseriebouw. Later richtte hij Van Wees Trailer Service op voor onderhoud aan vrachtwagens. Plaatwerk walsen, kloppen of rollen, het heeft geen geheimen voor Wim van Wees: “De contouren van een auto strak maken, dat is het mooiste dat er is.”

Liefde op het eerste gezicht
Als jongetje was Bert Peters (71) uit Beek al bezeten van auto’s. “We hadden een wasserij en als negenjarige mocht ik auto’s klaarzetten voor de volgende klant.” Op zijn veertiende had Bert al zijn eerste eigen auto, een VW Kever om aan te sleutelen. Hij studeerde Autotechniek in Apeldoorn, ging daarna werken als automonteur en nam op zijn veertigste het garagebedrijf van zijn baas over.

Nadat Bert zijn bedrijf had verkocht, ging hij op zoek naar ‘iets leuks’ voor zichzelf. “Deze zwarte Peugeot 202 uit 1949 zag ik toevallig in Friesland staan. Het was liefde op het eerste gezicht”, klinkt het glunderend. “Deze auto heeft een eigen identiteit. Er zijn er maar vijftig van in Nederland.” De oud-ondernemer heeft ook een gele DAF 66 coupé uit 1973. “Mijn zoon en kleinzoon van 13 rijden daar vaak een rit in”, grinnikt hij. “Mijn kleinzoon is er helemaal gek van.”

Dinky toys
Corinne Janssen (52) spaarde als kind dinky toys van de Fiat 500. Met haar rijbewijs op zak droomde ze ervan zelf in zo’n auto te rijden. Ze trouwde, kreeg kinderen en haar droom verdween naar de achtergrond. Tot bij haar in 2017 borstkanker werd vastgesteld. “Tegen mijn man heb ik toen gezegd: ik stel mijn droom niet meer uit.”

Nadat ze genezen was verklaard, ging Corinne met haar gezin op vakantie naar Italië. Het land van Fiat. Eenmaal op de camping ging de zoektocht van start. Op een andere camping stond een Fiat 500 te koop, die bleek al verkocht toen Corinne ging kijken. “Als grap, hebben we aan iedereen op de camping gevraagd, weet je een Fiat 500 te koop? Op de laatste dag van de vakantie vroeg een medewerker van de camping ons mee te komen naar de receptie en daar stond m’n witte Fiat 500.”

Corinne’s jongste zoon Lucas (14) is haar ‘vaste bijrijder’. Hij is ook weg van de Fiat, vertelt zijn moeder glunderend: “Hij wil zelfs automonteur worden. Onderweg hebben we veel lol samen”.



LEES SPRINGLEVEND024 ONLINE!