Megalux: Laat de zon maar schijnen!

The Story of Megalux
Laat de zon maar schijnen!

Nu de temperaturen weer gaan oplopen en de zomer in zicht komt, is zonwering op veel plekken thuis of op kantoor geen overbodige luxe. Megalux Zonwering is in deze regio al 20 jaar dé specialist op dit gebied.

Tekst Hans Bouwman Foto Rob Koppers

Service, klantvriendelijkheid en kwaliteit zijn drie begrippen die hoog in het vaandel staan bij Megalux Zonwering in Beuningen. Het bedrijf is specialist in diverse vormen van zonweringen, van rolluiken tot screens en van zonneschermen tot uitvalschermen en garagedeuren. Eigenaar Marcel Wooninck begon twintig jaar geleden met zijn bedrijf dat inmiddels vijftien jaar gevestigd is aan de Van Heemstraweg 97 in Beuningen.

Marcel Wooninck (43) heeft een ruime ervaring in zonweringen en aanverwante producten. Hij begon op zijn negentiende bij een bedrijf in Arnhem en verrichtte daar alle voorkomende werkzaamheden op het gebied van montage en service. Bij een volgende werkgever kreeg hij de vraag om het bedrijf over te nemen, maar Wooninck vond die stap en investering op dat moment niet aantrekkelijk genoeg en deed eerst meer praktijkervaring op bij diverse bedrijven, groot en klein. “Ik heb op die werkplekken kennis opgedaan, gekeken wat ik belangrijk vind en er zelf vorm aan gegeven. Daar kwamen uiteraard ook allerlei administratieve werkzaamheden bij, wat het vak veelzijdiger maakt.”

Megalux Zonwering begon in 2003 als eenmansbedrijf vanuit een kantoor in Oosterhout. Daar heeft het bedrijf een jaar of vijf gezeten en is toen verhuisd naar Beuningen, naar de plek waar je het nu kunt vinden.
In het pand aan de Van Heemstraweg is een showroom waar de klant een zeer goede indruk krijgt van de mogelijkheden die er zijn op het gebied van zonweringen.

Bekende leveranciers
Megalux Zonwering werkt zowel voor particulieren als bedrijven en levert een ruim pakket aan producten van goede kwaliteit. Het betreft zowel binnenzonwering, als horren, knikarmschermen, markiezen, rolluiken, screens, serrezonwering, garagedeuren, terrasoverkappingen, uitvalschermen, markiezen en verandazonwering. Het bedrijf werkt samen met bekende leveranciers zoals Rainbow Collection, Somfy, Luxaflex, Heroal, Brustor en Velux. Voor het doek bestaat een ruime keuze uit de collecties van Dickson en Sattler. Alles wordt vakkundig op maat gemaakt en gemonteerd.

“Je ziet in de afgelopen 20 jaar dat het product een verandering heeft doorgemaakt. Vroeger had je vaak te maken met een zonnescherm dat handbediend was. Ook de constructies zijn verbeterd. Als vroeger een zonnescherm dicht was, zag je nog het doek en dat werd heel vies bij regen en sneeuw. Tegenwoordig is een instapmodel een gesloten kast waardoor het scherm niet vuil en vies wordt.”

Alles is tegenwoordig van roestvrijstaal of aluminium, zodat het niet meer kan roesten. De ledverlichting maakt het mogelijk om in de lijst verlichting in te bouwen. “Tegenwoordig verkopen we meestal elektrisch bediende rolluiken. Afstandsbediening is eigenlijk standaard. Er zit dan een Somfy RS100-motor in die helemaal zelfdenkend is. Die heeft een obstakeldetectie en bij vorst zorgt hij ervoor dat het rolluik niet kapot loopt. Daarnaast hebben we windsensors. Die detecteert de eventuele wind en sluit het scherm.”

Klantvriendelijkheid
De klant heeft heel veel keuze uit de kleur van het doek, de constructie, er is elektrische bediening, de mogelijkheid voor verlichting. Bij de montage van de rolluiken werkt Megalux niet met kit, maar met Compriband en roestvrijstalen schroeven. De Compriband, een voorgecomprimeerde tape die na het aanbrengen uitzet en opzwelt tot de ruimte eromheen gevuld is, zit tussen de muren, dus het dicht helemaal af.

Megalux werkt in een wijde regio. “Wij vinden service heel belangrijk binnen ons bedrijf. Ik doe daarnaast niet moeilijk. Je hebt 5 jaar garantie op veel producten; is het 5 jaar en een maand dat er iets kapotgaat, dan lossen we dat natuurlijk ook op. Ik denk dat dat belangrijk is. Die klantgerichtheid, die klantvriendelijkheid, dat is belangrijk voor ons. Wij helpen ook iedereen, ook als iemand belt over een scherm dat niet bij ons is gekocht. Een kleine organisatie, zoals wij hebben, maakt het voor de consument aantrekkelijk.”

Relatie met klant
Het bedrijf is elk jaar qua omzet gegroeid. “Dat komt ook omdat de seizoenen steeds langer worden.” Het werk voor Wooninck is in de afgelopen decennia niet anders geworden; hij houdt zich nog steeds bezig met inmeten en montage van zonweringen of rolluiken. De relatie met de klant vindt hij belangrijk. “Ik onderhoud graag het contact zelf. Korte lijntjes werken het beste. De klanten waarderen dit enorm.”



LEES SPRINGLEVEND024 ONLINE!