14 jul Inpakken en wegwezen met de camper!
Op de bonnefooi
Vakantie vieren in vreemde streken en toch slapen in je eigen bed? Dat kan met een kampeerauto, superpopulair onder vijftigplussers. Nijmegenaren Theo en Toine vertellen in Springlevend024 #8 over de zwerftochten met hun campers door Europa. Liever de woestijn in? Dat kan ook. Willem Thijssen bouwt trucks om tot kampeerwagens die tegen een stootje kunnen.
Tekst: Raïssa Soeter • Beeld: Marcel Krijgsman
B&B-eigenaar Toine Dorscheidt en zijn vrouw hebben sinds tien jaar een omgebouwde Mercedes Sprinter uit 1999.
‘Onze camper is oorspronkelijk een laboratorium-bus van Rijkswaterstaat. Bij de online advertentie stond ‘ideaal om te bouwen tot camper’. Ik was blij verrast toen ik zag wat er allemaal in zat; een kachel, dakluik, aanrecht, waterpompboiler, koelkast en kastjes. Alles afgetimmerd en geïsoleerd. Ik heb alleen het bed zelf hoeven maken. Voorheen reisden we met de fiets of het openbaar vervoer, met een tent in de rugzak, maar we wilden meer comfort en beschutting. Gemiddeld trekken we er vier keer per jaar op uit. We gaan voornamelijk naar natuurcampings in Nederland, Engeland, Duitsland en Frankrijk. We vragen ook wel eens aan een boer of we op zijn terrein mogen staan. De mooiste roadtrip maakten we in Schotland waar we op de meest magnifieke plekken sliepen terwijl we zeehonden konden zien spartelen op het strand. Fantastisch, maar ik vind dat er ook nadelen zitten aan het rondtrekken met een bus. Het legt namelijk een bepaalde manier van reizen op.
Je bent zó mobiel dat je ongemerkt veel kilometers maakt, voor je het weet ben je alleen maar aan het rijden. Ook ontmoet je niemand. Te voet en met de rugzak was dat heel anders.
De meest bijzondere ontmoetingen ontstaan toch vaak door afhankelijkheid. Als je pech onderweg hebt en er geen garage of wegenwacht in de buurt is, of als er ’s avonds laat toch geen restaurant of hotel blijkt te zijn in het dorp. Ik denk daar met weemoed aan terug. Door die manier van reizen weten we hoeveel lieve mensen er op de wereld zijn. We gebruiken de bus daarom nu vooral als ‘basecamp’ voor meerdaagse tochtjes. Onze tandemfiets gaat gewoon weer mee.”