Draag jij al duurzaam?

Draag jij al duurzaam?

Leer van ananas en fleece van autoband

Je wilt je mooi kleden, maar het hoeft niet meer het hipste van het hipste te zijn en eigenlijk wil je ook graag bijdragen aan eerlijke handel en duurzame stoffen. Hoe doe je dat?

Marketingdeskundige Jikke Marek (44) uit Nijmegen heeft altijd al iets met kleding gehad. Na een aantal jaren te hebben gewerkt voor diverse tijdschriften verdiepte ze zich in duurzame kleding. Met een vriendin zette ze de stichting Stijlvol Solliciteren op. “We kregen kledingdonaties waarmee we mensen met een laag inkomen hielpen bij een sollicitatie goed voor de dag te komen. Toen de economie weer aantrok nam de behoefte af en zijn we gestopt.”

Jikke merkte dat Nijmegen voorloper is op het gebied van duurzame kleding. “Er zijn in de regio minstens vijftien winkels voor tweedehands kleding. Van kinderkleding tot grote maten en van goedkoop tot super chique. In de Honigfabriek zit zelfs een stijlanaliste die in je kledingkast komt kijken en je kleding ‘pimpt’ om het een nieuwe uitstraling te geven. Daarnaast verkopen zaken als Vannature nieuwe, duurzame merken. Ik vind de ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid heel interessant. Tweedehands is het imago van armoede allang kwijt. Mensen vinden het leuk om in winkels en op markten te gaan schatgraven en dan met iets bijzonders thuis te komen. In tweedehands kledingzaken kun je ook kleren en schoenen inbrengen. Dan krijg je een deel van de opbrengst.”

Jikke onderzoekt nu de mogelijkheden in deze branche. Om ervaring op te doen heeft ze een tijdje bij Appel en Ei gewerkt. Jikke: “Jong en oud komt er, sommigen zelfs meerdere keren per week. Op dit moment werk ik bij Noppies, waar kinder- en positiekleding wordt verkocht met veel aandacht voor duurzaamheid.” De Nijmeegse deed uitgebreid onderzoek binnen de duurzame kledingmarkt. Haar ideaal is een winkel met leuke, betaalbare, maar ook verantwoorde kleding. “Het is een enorme zoektocht. Om te beginnen is het lastig een geschikte locatie te vinden. Daarnaast zijn veel kledingmerken niet transparant. Maar het is er nu wel de tijd voor.”

Leer van ananas
Echt duurzaam wordt je kleding wanneer al bij de fabricage rekening wordt gehouden met People (de makers), Planet (de grondstoffen en het milieu) en Profit (het verdienmodel). De mogelijkheden om aan betaalbare en duurzame kleding te komen groeien met de dag. Maar je moet wel weten waar je moet zijn. Er waar je op moet letten. Jikke: “We denken al gauw dat natuurlijke stoffen ook duurzaam zijn, maar voor een nieuwe spijkerbroek is ongeveer 8.000 liter water nodig. Ook wol is niet erg duurzaam omdat bij het schoonmaken ervan veel schadelijke chemicaliën worden gebruikt. En het leven van de konijnen voor angorawol of de geiten voor cashmere is vaak heel slecht. Gelukkig zijn er steeds meer mogelijkheden om afvalstoffen opnieuw te gebruiken. Zo wordt er leer gemaakt van ananas, kunnen oude autobanden herleven als tas en wordt plastic gebruikt voor allerlei materialen, zoals fleece. Uit houtpulp kunnen Tencel en Modal gemaakt worden, dit zijn zachte en tegelijkertijd stevige stoffen. Hennep en bamboe zijn ook heel geschikt.

Gelukkig zijn er keurmerken voor duurzame kleding, zoals GOTS. Op de sites rankabrand.org en goedewaar.nl kun je opzoeken of het merk dat je draagt duurzaam is gemaakt. Voorbeelden zijn People Tree, Filipa K., Saint Basics, Rhumaa, Mud Jeans, Kuyichi en Maium. Duurzame merken maken een kledingstuk soms heel persoonlijk door er een kaartje aan te hangen met een boodschap van de maker. Ik merk dat steeds meer mensen daar wel iets meer geld voor over hebben. Maar het meest duurzaam is natuurlijk om niet te veel te kopen en dat wat je hebt lang te dragen en te wassen op een kort programma.”



LEES SPRINGLEVEND024 ONLINE!